در سال های اخیر با افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی انتخاب افراد در سمت مدیریت ساختمان امری ضروری است چرا که زندگی آپارتمان نشینی چالش های بسیاری دارد وجود مشاعات زیاد ، هزینه های مشترک چالش های بسیاری ایجاد میکند این چالش ها و اختلافات می تواند نتیجه بی نظمی در اداره امور ساختمان باشد اما در سامان دادن به چالش ها و مشکلات مدیر ساختمان نقش کلیدی دارد. مدیر آپارتمان یا هیت مدیره ساختمان افرادی هستند که مدیریت مشکلات و خرابی های ساختمان را به عهده دارند .
مجمع عمومی نهادی است که وظیفه انتخاب مدیر ساختمان را به عهده دارد و می تواند در مورد نحوه اداره ساختمان تصمیم گیری نماید، مجمع عمومی می تواند به جای یک مدیر چند مدیر را انتخاب نماید و در انتخاب یک فرد جدید به عنوان مدیر ساختمان هیچ محدودیتی وجود ندارند ، هر چند توصیه می شود که این منصب به صورت چرخشی بین مالکان دست به دست شوند مدیر ساختمان میتواند از افراد حقیقی یا حقوقی خارج از ساختمان نیز باشند و در انتخاب یک فرد به عنوان مدیریت ساختمان هیچ محدودیتی وجود ندارد و افرادی که به عنوان مستاجر در ساختمان سکونت دارند ، حق عضویت در مجمع عمومی را ندارند. ، مگر اینکه به صورت مکتوب از طرف مالک در مجمع شرکت کنند، مدیر ساختمان شرکاء امن ساختمان هستند و نمی توانند شخص دیگری را به جای خود بگذارند ،مدیرآپارتمان باید تمام وظایف خود را خودش انجام دهد و محول کردن این وظایف به افراد دیگر امری خلاف قانون محسوب میشود سمت مدیریت ساختمان به مدت یکسال توسط مجمع عمومی انتخاب میشود و در پایان هر سال مجمع عمومی موظف به انتخاب مدیر جدید می باشد همچین در صورت فوت و استعفای مدیریت ساختمان مجمع عمومی موظف است نسبت به انتخاب مدیر جدید اقدام نماید .برخلاف تصور عموم مدیریت ساختمان کاری بسیار دشوار و زمانگیر است و ظایف زیادی بر عهده مدیر ساختمان قرار دارد.
وظایف مدیر ساختمان
- حفاظت و اداره ساختمان: همانطور که گفتیم اصلی ترین وظیفه مدیر ساختمان حفاظت و اداره ساختمان است .
- بیمه کردن ساختمان: بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث مانند آتش سوزی از وظایف دیگر مدیریت ساختمان می باشد اگر حادثه ای رخ دهد و ساختمان بیمه نشده باشد جبران خسارت مالکین به عهده مدیر یا هیئت مدیره خواهد بود .
- نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی: نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی از وظایف دیگر مدیریت ساختمان است . اگر مالکین ساختمان حق شارژ خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده باشند . مدیریت ساختمان این وظیفه را دارد که بدهی را به اطلاع مالک برساند و وجه را دریافت نماید و در صورتیکه مالک بدهکار از پرداخت بدهی خود سرباز زند مدیر این حق را دارد که صدور اجرائیه نماید و نیز میتواند ارائه خدمات مشترک به مالک یا ساکن بدهکار را بعد از رعایت چهارچوب قانونی قطع کند .
- استخدام سرایدار: مدیر موظف است برای نگهداری قسمت های مشاعات و مشترکات بیش از ده واحد سرایدر در واحد سرایداری مستقر نماید منعقد کردن قرار داد اجاره ، اخراج و تشویق سرایدار به عهده مدیر است و مدیریت نسبت به رسیدگی به موارد و اتخاذ تصمیم اقدام نماید .
- دریافت حق شارژ: دریافت حق شارژ مالکین و مستاجرین و دریافت سایر هزینه ها مثل هزینه های تعمیر ساختمان یا قبوض آب و برق به عهده مدیریت ساختمان میباشد . در صورتی که ملک در تصرف مستاجر باشد بخشی از هزینه ها بعهده مالک و برخی دیگر از هزینه ها به عهده مستاجر میباشد ، با استفاده از نرم افزارشارژ آپارتمان تقسیم این هزینه ها و اطلاع رسانی برای ساکنین آپارتمان ساده شده است.
- تعمیر و نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی: مدیر باید جهت نگهداری از تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان از افراد متخصص استفاده کند
- حل اختلافات ساکنین ساختمان: حل اختلافات و درگیری های ساکنین ساختمان از وظایف دیگر مدیر ساختمان است .