مدیریت ساختمان

در سال های اخیر با افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی انتخاب افراد در سمت مدیریت ساختمان امری ضروری است چرا که زندگی آپارتمان نشینی چالش های بسیاری دارد وجود مشاعات زیاد ، هزینه های مشترک چالش های بسیاری ایجاد میکند این چالش ها و اختلافات می تواند نتیجه بی نظمی در اداره امور ساختمان باشد اما در سامان دادن به چالش ها و مشکلات مدیر ساختمان نقش کلیدی دارد. مدیر آپارتمان یا هیت مدیره ساختمان افرادی هستند که مدیریت مشکلات و خرابی های ساختمان را به عهده دارند .
مجمع عمومی نهادی است که وظیفه انتخاب مدیر ساختمان را به عهده دارد و می تواند در مورد نحوه اداره ساختمان تصمیم گیری نماید، مجمع عمومی می تواند به جای یک مدیر چند مدیر را انتخاب نماید و در انتخاب یک فرد جدید به عنوان مدیر ساختمان هیچ محدودیتی وجود ندارند ، هر چند توصیه می شود که این منصب به صورت چرخشی بین مالکان دست به دست شوند مدیر ساختمان میتواند از افراد حقیقی یا حقوقی خارج از ساختمان نیز باشند و در انتخاب یک فرد به عنوان مدیریت ساختمان هیچ محدودیتی وجود ندارد و افرادی که به عنوان مستاجر در ساختمان سکونت دارند ، حق عضویت در مجمع عمومی را ندارند. ، مگر اینکه به صورت مکتوب از طرف مالک در مجمع شرکت کنند، مدیر ساختمان شرکاء امن ساختمان هستند و نمی توانند شخص دیگری را به جای خود بگذارند ،مدیرآپارتمان باید تمام وظایف خود را خودش انجام دهد و محول کردن این وظایف به افراد دیگر امری خلاف قانون محسوب میشود سمت مدیریت ساختمان به مدت یکسال توسط مجمع عمومی انتخاب میشود و در پایان هر سال مجمع عمومی موظف به انتخاب مدیر جدید می باشد همچین در صورت فوت و استعفای مدیریت ساختمان مجمع عمومی موظف است نسبت به انتخاب مدیر جدید اقدام نماید .برخلاف تصور عموم مدیریت ساختمان کاری بسیار دشوار و زمانگیر است و ظایف زیادی بر عهده مدیر ساختمان قرار دارد.

وظایف مدیر ساختمان

  • حفاظت و اداره ساختمان: همانطور که گفتیم اصلی ترین وظیفه مدیر ساختمان حفاظت و اداره ساختمان است .
  • بیمه کردن ساختمان: بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث مانند آتش سوزی از وظایف دیگر مدیریت ساختمان می باشد اگر حادثه ای رخ دهد و ساختمان بیمه نشده باشد جبران خسارت مالکین به عهده مدیر یا هیئت مدیره خواهد بود .
  • نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی: نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی از وظایف دیگر مدیریت ساختمان است . اگر مالکین ساختمان حق شارژ خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده باشند . مدیریت ساختمان این وظیفه را دارد که بدهی را به اطلاع مالک برساند و وجه را دریافت نماید و در صورتیکه مالک بدهکار از پرداخت بدهی خود سرباز زند مدیر این حق را دارد که صدور اجرائیه نماید و نیز میتواند ارائه خدمات مشترک به مالک یا ساکن بدهکار را بعد از رعایت چهارچوب قانونی قطع کند .
  • استخدام سرایدار: مدیر موظف است برای نگهداری قسمت های مشاعات و مشترکات بیش از ده واحد سرایدر در واحد سرایداری مستقر نماید منعقد کردن قرار داد اجاره ، اخراج و تشویق سرایدار به عهده مدیر است و مدیریت نسبت به رسیدگی به موارد و اتخاذ تصمیم اقدام نماید .
  • دریافت حق شارژ: دریافت حق شارژ مالکین و مستاجرین و دریافت سایر هزینه ها مثل هزینه های تعمیر ساختمان یا قبوض آب و برق به عهده مدیریت ساختمان میباشد . در صورتی که ملک در تصرف مستاجر باشد بخشی از هزینه ها بعهده مالک و برخی دیگر از هزینه ها به عهده مستاجر میباشد ، با استفاده از نرم افزارشارژ آپارتمان تقسیم این هزینه ها و اطلاع رسانی برای ساکنین آپارتمان ساده شده است.
  • تعمیر و نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی: مدیر باید جهت نگهداری از تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان از افراد متخصص استفاده کند
  • حل اختلافات ساکنین ساختمان: حل اختلافات و درگیری های ساکنین ساختمان از وظایف دیگر مدیر ساختمان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.